۱۳۹۲ خرداد ۵, یکشنبه

دو دو تا؟


واکاوی بحران کُردان گیت

مجادله چند ماهه اخیر بر سر مدرک جعلی دکترای علی کُردان، وزیر کشور منتخب ریاست جمهوری اسلامی ایران نهایتاً با اعلام وصول طرح استیضاح وی در مجلس شورای اسلامی می تواند مهر ختامی شایسته بر این پرونده نامیمون در دوسیه کابینه محمود احمدی نژاد باشد.

عاقبت به خیری این پرونده مشروط بر آن است که فرجام استیضاح کُردان منجر به رای عدم اعتماد نمایندگان به مشارالیه شده و رئیس جمهور طوعاً یا کرهاً تن به خروج وی از کابینه خود بدهد.



نکته محوری در مناقشه بر سر دکترای جعلی علی کُردان، حمایت بی شائبه احمدی نژاد از وی است تا جائی که پس از اعلام وصول طرح استیضاح وزیر کشور، ایشان در نشست مشترک هیئت دولت با استانداران صراحتاً اذعان داشت:

« من در روز استیضاح از وزیر کشور در مجلس دفاع می کنم ... تاکنون در کشور سابقه نداشته که با کسی این گونه برخورد شود. اصل برای من داشتن روحیه خدمت است و این گونه مدارک برای من مهم نیست»

پیش از این نیز علی مطهری نماینده مردم تهران و طراح اصلی استیضاح کُردان خبر از آن داد که طی نشست با رئیس جمهور در خصوص استیضاح وزیر کشور، احمدی نژاد با ابرام بر حمایت از کُردان اظهار داشته:

« اولاً کُردان فردی صادق است، ثانیاً مسئله کُردان امری سیاسی از ناحیه مخالفان دولت است و ثالثاً چنانچه فرضاً مدرک آقای کُردان جعلی نیز باشد، مسئله مهمی نیست زیرا ده ها نمونه از این امر در کشور وجود دارد»

مجموعه ادله مطمح نظر احمدی نژاد در دفاع از وزیر کشور منتخب اش نشان دهنده آن است که رئیس جمهور ایران اساساً متوجه اصل مطلب در خصوص بی صلاحیتی کُردان جهت تصدی مسئولیت وزارت کشور نیست.

جناب آقای احمدی نژاد کمتر به این نکته توجه دارند که بر فرض صداقت تامه کُردان و سیاسی بودن مخالفت ها با وی و بی ارزش بودن اصل مدرک گرائی در عرصه خدمتگذاری اما در یک نکته نباید و نمی توانند تردید داشته باشند و آن اینکه وزیر کشور در عرف سیاسی پذیرفته شده در تمامی نظام های سیاسی جهان، مقتدرترین عضور کابینه محسوب می شود تا با تکیه بر آن اقتدار بتواند با قدرتمندترین شکل ممکن نمایندگی اقتدار یک نظام در عرصه سیاسی و بین المللی را عهده داری کند.

اقتدار وزیر کشور، اقتدار یک فرد نیست اقتدار و اعتبار یک کشور پشتوانه ایشان است.

علی رغم بدیهی بودن این اصل، ظاهراً جناب آقای احمدی نژاد عنایتی به این موضوع ندارند که بعد از مناقشاتی که بر سر مدرک دکترای جعلی مشارالیه پیش آمده و با توجه به ابعاد بین المللی که این غائله پیدا کرد اکنون دیگر علی کُردان ولو آنکه در صداقت کامل فریب یک جاعل مدرک را نیز خورده باشد، لیکن به صفت فردی دیگر صلاحیت ماندن در کسوت وزارت کشور را ندارد.

کُردان اکنون مبدل به مهره سوخته ای در کابینه احمدی نژاد شده که چه در جریان استیضاح اش در مجلس رای اعتماد مجلس را کسب کند و چه محروم از این رای اعتماد شود اساساً دیگر فاقد اقتدار لازم جهت عهده داری کرسی وزارت کشور خواهد بود.

آقای احمدی نژاد ظاهراً متوجه نیستند با زخمی که بر وجهه ولو صادق کُردان وارد شده، ایشان اسباب تخفیف وزارت کشور و سوژه سخیف ترین لطیفه ها و فکاهی ها در افکار عمومی شده که بر همین اساس دیگر نه تنها توان و صلاحیت نشست و برخاست با همتایان خارجی خود به منظور صیانت از اقتدار و اعتبار نظام حکومتی ایران را ندارند بلکه در داخل کابینه نیز در مقابل همتایان و حتی در وزارتخانه تابعه نیز از حداقل مشروعیت و اقتدار و وزانت و اعتبار برخوردار است.

هر اندازه آقای احمدی نژاد برای صداقت وزیر منتخب کشورش اعتبار و احترام قائل باشد اما بیش از آن و پیش از آن شرعاً و عرفاً و قانوناً باید حافظ اعتبار و احترام ملت و حکومتی باشند که وکالتاً مسئولیت جمهور ایشان را عهده داری می کند.

طبعاً حفاظت از اعتبار و احترام یک ملت را نمی توان بر عهده کسی قرار داد که به حق یا ناحق اکنون برخوردار از پیشینه پرمناقشه ای از حیث اعتبارعلمی و اقتدار سیاسی شده که در مواجهه های سیاسی و بین المللی اش می تواند دست مایه بی اعتنائی و بلکه دست انداختن هم ترازانش در نشست و برخاست های بین المللی و اجتناب ناپذیر این مسئولیت گردد.

در غیر این صورت علی رغم بدیهی بودن این فرض که مناقشات بر سر مدرک دکترای جعلی کُردان ذاتاً وی را فاقد اقتدار جهت عهده داری کرسی وزارت کشور کرده، اصرار رئیس جمهور ایران بر ماندگاری کُردان در کابینه را باید و می توان به حساب آن گذاشت که اساساً شخص رئیس جمهور از وزرای بدون اقتداردر کابینه اش استقبال می کند و ترجیحاً بدنبال چینش کابینه ای بدون ژنرال است تا بدینوسیله بتواند

در جمع کمال شمع اصحاب شود! ولو آنکه ره زین شب تاریک نبرد به روز و گوید فسانه ای و در خواب شود! *

این بدان معناست که احمدی نژاد می کوشد در چیدمان کابینه خود با حذف بلند قامتان و جذب خاکساران و مدیونان، تک ستاره خود را در آسمان کم فروغ کابینه پُردرخشش نگاه دارد.

طبعاً در چنین صورتی شخص کُردان یا هر وزیر دیگری هر اندازه پیکری زخمی و نحیف تر در کابینه داشته باشد ذاتاً از محبوبیت بیشتری نیز برای رئیس جمهور برخوردار خواهد بود.

در چنین حالتی، کابینه مزبور یادآور حکایت آن موسسه ای است که برای استخدام شرط گزینش گذاشت و جمیع متقاضيان پس از شرکت در گزینش مردود می شدند و رندی قبل از رجوع به گرینش از مردودین پرسید در آنجا چه می پرسند و پاسخ شنید تنها می پرسند:

دو دو تا؟ و وقتی می گوئیم «چهارتا» حکم مردودی بر پرونده استخدامی مان می زنند!

و با چنین آگاهی رند مزبور وقتی خود به گزینش رجوع کرد آنگاه که مواجه با پرسش:

دو دو تا؟ شد

پاسخ داد:

هر چی شما بگید! و استخدام شد!!!





داریوش سجادی

6آبان87



* اقتباس از رباعی معروف عمر خیّام:

آنان كه محيط فضل و آداب شدند

در جمع كمال, شمع اصحاب شدند

ره زين شب تاريك نبردند به روز

گفتند فسانه اي و در خواب شدند




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر