۱۳۹۲ خرداد ۳, جمعه

تعطيلی ناخواسته تلويزيون هما



تلويزيون هما بدلائل بعضاً سياسی و مخالفت های صورت گرفته در داخل کشور از روز پنج شنبه 12 مرداد ماه فعاليت خود را بر روی ماهواره تعطيل کرد. در همين رابطه اين رسانه با صدور بيانيه ای به شرح زير دلايل توقف فعاليت خود را تشريح كرد:
قابل توجه بينندگان محترم شبکه تلويزيونی ـ ماهواره ای هما 

با توجه به اينکه از تاريخ پنج شنبه دوازدهم مرداد ماه کليه فعاليت های اين رسانه تصويری بر روی ماهواره به حالت تعليق درآمده، و متعاقب تماس های گسترده و مکرر بينندگان محترم در خصوص چرائی اين اتفاق، توضيحات لازم را به اطلاع بينندگان و علاقه مندان به اين رسانه تصويری می رساند.

تلويزيون هما با گرايش خبری ـ تحليلی و با محوريت موضوعات سياسی از ابتدای آغاز به کار، رسالت خود را ذيل اهداف زير اعلام کرد:

1ـ اطلاع رسانی دقيق در حوزه های خبری و تفاسير سياسی.

2ـ تلاش بمنظور تنش زدائی از مناسبات دو کشور ايران و آمريکا، با اعتقاد به مضر بودن تيرگی مناسبات فی مابين برای هر دو کشور.

3ـ تلاش برای آشتی ملی از طريق مفاهمه و گفتمان ميان جميع نيروها و سازمان ها و اشخاص حقيقی و حقوقی فعال در عرصه سياسی ايران که بر مخرج مشترک تقيّد به قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران ابرام دارند.

بر همين اساس همواره معتقد بوده و هستيم همه اين عزيزان گل های بوستانی هستند که در کنار يکديگر تشکيل دهنده گلستانی بنام ايرانند.

مجموعاً طی دوران فعاليت تلويزيون هما کوشيديم با تاسی به مشی انصاف و امانت داری و واقع بينی حلقه واسطی برای آشتی تحقق يافتنی ميان شخصيت ها و گروه های مشروع داخل کشوری باشيم. همچنانکه کوشيديم در مسير تنش زدائی از مناسبات سياسی دو کشور ايران و آمريکا، شناساننده واقعی نظام سياسی آمريکا به دولتمردان و تصميم گيران در ايران باشيم.

گذشته از آنکه تلويزيون هما از ابتدا به صفت حضورش در جغرافيای آمريکا، خود را مقيد به رعايت قوانين کشور ميزبان می دانست و به همين منظور علی رغم اعتقاد به احجاف آميز بودن تحريم های اقتصادی ايالات متحده آمريکا عليه ايران، اما بمنظور رعايت حقوق کشور ميزبان، کمترين کوشش و فعاليتی که مخل تحريم های اقتصادی مزبور از جمله اخذ آگهی تبليغاتی از بازار ايران را به عمل نيآورد.

همچنانکه اين رسانه به صفت خاستگاه ايرانی خود از ابتدا خود را مقيد به قوانين جمهوری اسلامی اعلام کرد و و صراحتاً اعلام داشت ذيل قوانين کلان جمهوری اسلامی ايران خود را تعريف و فعاليت رسانه ای خود را در آن چارچوب قرار می دهد.

اکنون بعد از گذشت نزديک به دو سال از فعاليت اين رسانه مشاهده کرديم فعاليت تلويزيون هما از جانب پاره ای از دولتمردان مورد شبهه قرار گرفته از جمله اينکه مشاهده شد جناب آقایسعيد ابوطالب، نماينده محترم مجلس شورای اسلامی در مصاحبه خود با خبرگزاری فارس صراحتاً فعاليت تلويزيون هما را فاقد وجاهت قانونی اعلام کرده و خواستار اعمال محدويت قانونی برای اين رسانه شدند و پس از ايشان جناب آقای عليرضا کريمی مدير کل محترم دفتر تبليغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد ارسلامی طی نشست خبری مرداد ماه خود صراحتاً مخاطبان شبکه های ماهواره ای فارسی زبان از جمله تلويزيون هما را مورد تهديد قرار داده که حتی در صورت دادن مصاحبه يا تهيه برنامه برای ايشان با آنها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت و نهايتاً پيرو نامه رسمی شماره 1146/26 مدير کل دفتر تبليغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد به يکی از توليد کنندگان محترم داخل کشور که طی دوران فعاليت تلويزيون هما بدون اخد کمترين وجهی اقدام به تهيه و ارائه آن به تلويزيون هما جهت پخش در اين رسانه می کرد، مبنی بر اينکه:

هر گونه همکاری از جمله ارسال برنامه و سفارش آگهی توسط صاحبان کالا و انديشه و خدمات به اين شبکه ممنوع می باشد (تصوير نامه مزبور در انتهای اين بيانيه درج شده است) و نهايتاً طی ماه گذشته مواجه با پارازيته شدن تصاوير ارسالی اين رسانه بر روی فضای ايران شده ايم، مجموعاً با توجه به مسائل فوق و با توجه به التزام اعلام شده خود به قوانين جمهوری اسلامی ايران تا رفع شبهه کامل و پاسخگوئی مقامات محترم مربوطه در ايران مبنی بر بلااشکال بودن فعاليت اين رسانه، کليه فعاليت های خود را بمدت 45 روز به حالت تعليق درآورده ايم.

از آنجا که تلويزيون هما از ابتدای فعاليت خود با توجه بر تفوق تحريم های اقتصادی آمريکا بر اين رسانه، ادعا و چشم داشتی به جذب آگهی از بازار ايران بعنوان کاری خلاف قانون نداشت و از آنجا که اين رسانه دفتر يا نماينده ای قانونی نيز در ايران نداشته و تنها اتکای آن به ايران اخذ مصاحبه با صاحب نظران و يا اخذ توليدات فرهنگی توليد کنندگان در داخل کشور که آن هم بدون هيچگونه تبادل مالی صورت گرفته و تنها بمنظور مساعدت رسانی به هنرمندان داخل کشور برای معرفی آثار خود در جامعه فارسی زبانان بوده، حال با توجه به تهديدات مسئولين محترم کشور نسبت به همکاران و مخاطبان اين رسانه از آنجا که مديريت تلويزيون هما هرگز راضی نبوده و نيست که شهروندان ايرانی بدليل همکاری با اين رسانه دچار مشکلات تعزيزی و يا قانونی شوند. لذا به همين منظور طی 45 روز آتی چشم انتظار تعيين تکليف نهائی مسئولين خواهيم نشست و در صورت عدم تغيير در چنين سلوکی با توجه به محروم شدن اين رسانه از توليدات داخلی مجبور خواهيم شد فعاليت خود را برای مدت حدوداً 6 ماه به حالت تعليق درآورده و زمانی به عرصه رسانه های تصويری بازگرديم که خود توان پر کردن 24 ساعته برنامه های اين رسانه را داشته باشيم.

نکنه حائز اهميت آنست طی بالغ بر دو سال فعاليت تلويزيون هما علی رغم آنکه اين رسانه کمترين چشمداشتی به کمک مسئولين محترم در داخل کشور نداشت، گذشته از آنکه مسئولين محترم هم در عين حالی که رغبتی به کمک به اين رسانه نداشتند عملاً در بسياری از موارد کارشکنی نيز در مسير فعاليت های آن به عمل آوردند، لذا در انتها بر چند نکته ابرام داريم:

اولاً تلويزيون هما همچنانکه طی دوران فعاليت خود نشان داد رسانه ای جناحی نيست و ايران را مُلک مشاء همه ايرانيان دانسته و به هيچ وجه خود را آغشته به رقابت های سياسی داخل کشور نکرده و انشاالله اگر حکم بر تداوم بقای مان بود در آينده نيز همين رويه را ادامه خواهيم داد.

ثانياً متوليان اين رسانه ثابت کردند هر اندازه بی مهری و کم لطفی و بلکه کارشکنی از سوی پاره ای از مسئولين کشور ديده و می بيِنند اما اين باعث نشده و نخواهد شد تا رشته محبت و الفت خود را با مردم ايران قطع کرده و مانند پاره ای از هم وطنان گلايه مند، نازکدلی کرده و با اولين تندی، دچارتکدر خاطر شده و دست به مخالفت خوانی های بيمارگونه متعارض با منافع ملی ايران بزنند.

ثالثاً مديريت تلويزيون هما همواره جامعه مذهبی ايران را محور اصلی حفظ امنيت ملی ايران دانسته و تحت هيچ شرايطی حاضر نبوده و نيست ذره ای به اصالت و اعتبار اين مجموعه خدشه ای وارد شود.

لذا تلويزيون هما باشد يا نباشد همواره خود را در کنار ديگر اقشار جامعه، مدافع قشر مذهبی جامعه ايران می داند هر چند خود کمترين ادعائی بر مذهبی بودن، ندارد چرا که استحاق آن را در خود نمی بيند.

مراتب جهت استحضار مخاطبان ارزشمند اين رسانه اعلام شد. همانهائی که در طول حيات ولو کوتاه اين رسانه همواره با حمايت های بی دريغ خود موجبات تقويت روحيه و تلاش پرسنل تلويزيون هما را فراهم کردند.

با تشکر
روابط عمومی تلويزيون هما
17/مرداد/85








هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر