۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۹, یکشنبه

همه هاشمی!


مصاحبه مطبوعاتی اخير هاشمی رفسنجانی(1) ، تصوير روشنی از «همه هاشمی» بود.

تماميتی که بعد از دو سال دوری از صحنه علنی سياست کماکان دست نخورده و آشنا همچون سالهای جنگ و سازندگی باقی مانده و اصرار فزاينده ای بر اعتبار انحصاری مشی سياسی خود و برسميت شناخته شدن آن از جانب قاطبه مردم را دارد!

هاشمی در نشست سه شنبه ، حماسه دوم خرداد را محصول سياستهای دوران زمامداری خود عنوان کرد!

ادعائی که چنانچه بر اين قرائت از دوم خرداد متکی شود که اقبال به خاتمی بمعنای فرار از سياست های دوره قبل از خاتمی بوده است ، هاشمی و سياست هايش را در مظان اتهام و سرافکندگی قرار می دهد.

با چنين قرائتی ، آيا معاونت در استيصال و فرار ميليونی يک ملت از سياست های حاکم و پناه بردن به خاتمی در دوم خرداد جائی برای فخر فروشی می گذارد؟!

هاشمی همچنين ضمن نفی ادعای مشارکت سياسی مردم از بعد از دوم خرداد مدعی وجود مشارکت سياسی مستمر مردم از صدر انقلاب شد!

ادعائی که اعتبارش تنها بر اساس فهم هاشمی از معنای مشارکت سياسی قابل هضم است!

هاشمی بواسطه آنکه سياست را مانند اکثر رجال سياسی فعلی ايران بصورت آموزش حين خدمت فرا گرفته و فرصت آنرا نيافته تا با مفاهيم آکادميک جهان سياست مأنوس شود اکنون عاجز از آن است تا تمايزی ميان مشارکت پوپوليستی و مشارکت مدنی مردم قائل شود.

لنين معتقد بود «مردم با پاهايشان رای می دهند»! برای هاشمی نيز صرف «اُمت هميشه در صحنه بودن مردم»! اسقاط تکليف مشارکت مدنی شهروندان است.

وی همچنين زيرکانه حق انحصاری مشارکت سياسی شهروندانِ «خودی» در دوره رياست جمهوری خود را با مطالبه مشارکت سياسی قاطبه مردم بعد از دوم خرداد مساوی قرار داده!

هاشمی مجموعاً در نشست سه شنبه نشان داد بدون کمترين تغييری در شاکله سياسی اش با همان مختصات منحصربفرد قبلی وارد جامعه نوين سياسی ايران شده.

ورودی که با تصميم هاشمی صورت گرفته ، اما ماهيت خروجش با خداست!



داريوش سجادی

روزنامه پيام آزادی

4/دی/78

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(1) ـ مصاحبه هاشمی رفسنجانی بمناسبت تشريح علل ثبت نام وی در ششمين دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ـ سه شنبه 30/آذر/78


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر